روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان ارسنجان
گرامیداشت هفته جهانی ایمنی راه ها
ایمنی راه ها
بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه یک میلیون و 350 هزار نفر در دنیا جان خود را در تصادفات ترافیکی از دست داده و تلفات ناشی از تصادفات، هشتمین عامل مرگ در جهان و اولین عامل مرگ و میر در رده سنی 5 تا 29 سال، شناخته شده است.
در کشور ما نیز سالانه حدود 16000 نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از 350 هزار نفر در تصادفات مجروح می شوند که، جدا از تالمات روحی فراوان، هزینه های ناشی از تصادفات ترافیکی ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد می نماید و قریب به 5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور صرف جبران هزینه های مستقیم تصادفات می گردد.
بر اساس اعلام فرمانده پلیس راهور ناجا، سرعت غیرمجاز ،عامل مستقیم 23 درصد تصادفات کشور است و در افزایش شدت دیگر تصادفات نیز نقش قابل توجهی دارد.
هر روزه درصد قابل توجهی از افراد، به بهانه های مختلف سرعت مجاز را در معابر درون شهری و راه های برون شهری رعایت نمی کنند؛ در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، شانس زنده ماندن عابری که با یک خودرو تصادف می کند در بهترین شرایط فقط 20 درصد است، تنها کاهش 5 درصد در "سرعت متوسط حرکت خودروها" می تواند باعث کاهش 30 درصدی در تصادفات منجر به فوت، گردد.
اهمیت موضوع در سراسر دنیا سازمان ملل متحد را بر آن داشته تا در سال 2021 برای ششمین بار حمایت خود را از برگزاری هفته جهانی ایمنی راه اعلام نموده و مراسم گرامیداشت «ششمین هفته جهانی ایمنی راه» از تاریخ 27 اردیبهشت ماه الی 2 خرداد ماه 1400 مصادف با 17 تا 23 ماه می 2021، به طور هماهنگ در کشورهای مختلف دنیا برگزار خواهد شد.
با توجه به اهمیت موضوع، مدیریت سرعت و نقش آن در کاهش تلفات و جراحتهای شدید ناشی از تصادفات برای امسال نیز موضوع «مدیریت سرعت» با رویکردی جدید در دستور کار قرار گرفته و ششمین هفته جهانی ایمنی سازمان ملل ،با شعار «خیابانهایی برای زندگی» و استفاده از هشتگ #Love30، توجه ذینفعان ایمنی را به موضوع کاهش سرعت در معابری که تردد عابران پیاده ، دوچرخه سواران و دیگر کاربران آسیب پذیر راه جایگاه پررنگی دارد، جلب کرده است.
بر اساس تحقیقات انجام شده، با توجه به اینکه مدیریت سرعت در معابر شهری و ایجاد محدودیت در سرعت بالای 30کیلومتر در محدوده مرکز شهر تأثیر قابل توجهی در کاهش تصادفات داشته ، سیاست گذاران کشورها و شهرهای بیشماری از این رویکرد استقبال کرده و روند اصلاح زیرساختهای شهری برای کاهش سرعت در مناطق مرکزی شهرها را آغاز کردهاند.
مهمترین هدف برگزاری این هفته جهانی و کمپین های مشابه آن، حساس سازی و جلب توجه عموم مردم ، به ویژه مدیران، به بحث مدیریت سرعت در معابر شهری و حتی راههای برون شهری است تا با احساس مسئولیت و اقدام موثر،گامی در راستای کاهش تعداد تلفات ناشی از تصادفات، برداشته شود.
تحقیقات نشان داده که کاهش سرعت میانگین نقش قابل توجه در کاهش تلفات و تصادفات داشته و از سوی دیگر، سرعت میانگین عملکردی خودروها در بسیاری از معابر شهری و راه های برون شهری، از سرعت مجاز اعلام شده بیشتر بوده و باید با روش های مختلف از جمله مهندسی و اعمال قانون و افزایش آگاهی عمومی، اقدامی موثر در راستای کاهش متخلفین از سرعت مجاز، انجام داد.
سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی با انتخاب شعار «خیابانهایی برای زندگی» برای ششمین هفته جهانی ایمنی راه ها، حمایت خود را از انسان محوری در حمل و نقل نشان داده و در سایت ویژه این هفته جهانی، اعلام شده که در مناطق مرکزی شهر و محل هایی که زندگی و جنب و جوش شهری برای رفتن به مدرسه، محل کار، تفریح، خرید و .. جایگاه بالاتری دارد، خیابان باید فضایی پاک و آرام برای پیادهروی افراد جوان و سالمند، بازی کودکان و استفاده دوچرخه سواران باشد.
در چنین معابری ، تردد خودروها باید در اولویت پایین تری قرار گرفته و ایجاد محدودیت سرعت 30کیلومتر، با کمک روشهای مهندسی و آرام سازی ترافیک و اعمال قانون موثر، میتواند به کاهش تلفات عابران پیاده و ترغیب افراد به پیاده روی و استفاده بیشتر از دوچرخه، منجر شود.
شاید 20 سال پیش، ایجاد پیاده راههای شهری مثل 17 شهریور و 15 خرداد در تهران، تربیت در تبریز، جنت در مشهد، بوعلی در همدان، فردوسی در سنندج، میدان شهرداری رشت و .. و بستن بخشی از معابر شهری بر روی خودروها امری محال به نظر میرسید، ولی، به تجربه بر همگان ثابت شد که رویکرد انسان محور و ایجاد خیابانهایی برای زندگی، اولویت بیشتری بر ایجاد خیابان هایی برای خودروها، دارد.
نظر دهید