18 شهریور 1403

  • 1403/03/07
  • - تعداد بازدید: 125
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان ارسنجان

اتمام مرحله اول جونده کشی در شهرستان ارسنجان در سال1403

 

بیماری سالک(لیشمانیوز پوستی) از مهمترین بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان است. در این بیماری زخم هایی بر روی نقاط مختلف بدن ایجاد می شود که علاوه بر نیاز به درمان، از عوارض به جا ماندن یک جوشگاه دائمی و فرو رفته(اسکار) حتی بعد از بهبودی است که باعث می شود اثرات روحی و روانی برای شخص داشته باشد. یکی از اقدام های مهم در زمینه بیماری سالک کنترل مخازن بیماری است، نوع بیماری سالک در شهرستان، سالک روستایی است که مهمترین مخزن آن جوندگان هستند.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان ارسنجان مسئول واحد بیماریهای واگیر گفت: شهرستان ارسنجان یکی از شهرستان های پرشیوع از نظر بیماری سالک می باشد. در شهرستان ارسنجان منطقه شوراب، خبریز، علی آباد از کانون های پر خطر بیماری سالک می باشند که مرحله اول جونده کشیاز هشتم اردیبهشت سال جاری با همکاری دهیار و شوراهای مناطق درگیر بیماری در این مناطق به اجرا در آمد.

طی این عملیات که به مدت  15 روزبه طول انجامید، نسبت به طعمه گذاری لانه جوندگان تا شعاع 500 متری کانون های بیماری سالک اقدام گردید.

اخوان افزود: پس از اتمام برنامه جونده کشی و مبارزه با مخزن سالک برنامه آغشته سازی پشه بند به سم پرمترین 10 درصد در سطح کانون های پرشیوع سالک انجام شد.

مسئول بیماریهای واگیر تاکید کردند ،جمع آوری و دفع صحیح زباله ها، نخاله های ساختمانی و کود های حیوانی، بهسازی محیط، ترمیم شکاف ها و حفره های موجود در دیوارهای مناطق مسکونی، محل نگهداری دام، نصب توری بر روی پنجره ها و استفاده از پشه بند آغشته به سم و همچنین استفاده از پماد یا قلم دافع حشرات از جمله راههای پیشگیری از ابتلا به سالک می باشد.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماریها همچنین کاهش80%موارد بیماری در سال 1402 نسبت به سال 1401(100مورد در سال 1401و 19 مورد در سال 1402) را نتیجه برنامه ریزی در اجرای سه مرحله جونده کشی بر علیه مخزن بیماری سالک در کانون های پرشیوع،آغشته سازی پشه بند به سم پرمترین، توزیع بیش از 2000 اسپری دافع حشرات و تدوین برنامه عملیاتی و برگزاری کلاسهای آموزشی در این خصوص برای عموم مردم طبق جدول گانت آموزشی دانست.

 

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 102712
کلیدواژه