18 شهریور 1403

  • 1403/04/10
  • - تعداد بازدید: 115
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان ارسنجان

جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی،سلامت،زنان وخانواده، شهرستان ارسنجان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان ارسنجان اصغر اخوان کارشناس مسئول بیماریهای واگیر گفت: دومین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی،سلامت،زنان وخانواده، شهرستان ارسنجان با ریاست معاون فرماندار شهرستان ارسنجان در محل فرمانداری برگزار گردید.

در این جلسه، معاون محترم فرماندار، براهمیت بیماریهای منتقله از ناقلین بویژه بیماریهای منتقله از طریق پشه آئدس(تب زرد،زیکا،چیکونگونیا...)  و واپایش تهدیدات ناشی از این  ناقل مهاجم زیستی تاکید نمود.

در ادامه رییس شبکه بهداشت و درمان برنامه ریزی عملیاتی و منسجم در مبارزه و واپایش ناقل مهاجم زیستی(پشه آئدس) را از اولویت های شبکه بهداشت و درمان ارسنجان دانست.

در این جلسه جعفرپور رئیس مرکز بهداشت ارسنجان، به بیان اقدامات انجام شده در مرکز بهداشت ارسنجان در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری پرداخت. 

اخوان بیماری را بطور کلی جهت اعضای کارگروه تشریح وبر برگزاری جلسات آموزشی جهت عموم مردم، کارکنان ادارات و سازمان ها و ملزم نمودن ادارات شهرستان نسبت بر اجرای شرح وظایف اشاره و سایر اعضاء نظرات خود را در رابطه با بیماری تاکید نمود.

اخوان گفت: مبارزه با بیماریهای منتقله توسط آئدس اجیپتی و آئدس آلبوپیکتوس بسیار مشکل و پرهزینه است. لذا پیشگیری از آنها از طریق کاهش منابع زیست لاروی از اولویت بسزایی برخوردار است. نظر به اینکه اکثر این زیستگاهها دست ساز انسان است، بسیج اجتماعی یک عامل کلیدی در موفقیت راهکارهای کنترل ناقل و پیشگیری از طغیان بیماری است. در این راستا، همکاری های مؤثر (درون و برون بخشی) نظیر سلامت محیط و کار، ارتقاء سلامت، استانداری، فرمانداری، شهرداری، محیط زیست، آموزش و پرورش، آب و فاضلاب، شهرسازی در موفقیت کنترل آئدس اجیپتی و آئدس آلبوپیکتوس ضروری است. استفاده بهینه و جلب مشارکت شوراهای سلامت و امنیت غذا در این راستا از اولویت خاصی برخوردار است.

کارشناس مسئول بیماریهای واگیر افزود: پشه آئدس در مناطق شهری و در داخل و خارج از اماکن انسانی زندگی و خونخواری می کند. این پشه بیشتر در ظروف محتوای آب، در داخل و یا در مجاورت مکانهای انسانی تخم ریزی نموده و دوره نوزادی خود را در آنجا سپری می کند.

تخم گذاری این پشه ترجیحا در ظروف تیره رنگ واقع شده در سایه انجام می گیرد. خونخواری پشه آئدس در طول روز از اوایل صبح و غروب انجام می شود.

پشه آئدس ناقل بیماری هایی از قبیل تب دانگ، تب زرد، زیکا و چیکن گونیا می باشد. بیماری تب دانگ، زیکا و چیکن گونیا واکسن و داروی اختصاصی درمان ندارد.

مهمترین راه پیشگیری از این بیماری، جلوگیری از گزش پشه آئدس می باشد. یکی از راههای محافظت از گزش حشرات استفاده از لباس رنگ روشن، آستین بلند و پاچه بلند می باشد. مهمترین راه پیشگیری از گزش این پشه ها استفاده از قلم دافع و اسپری دور کننده حشرات در طول روز می باشد.

اخوان از همشهریان خواست: در صورت مسافرت به استان های هرمزگان،گیلان، بوشهر و چابهار جهت پیشگیری از گزش پشه ها از روش های محافظتی استفاده کنید.

در بازگشت از استان های هرمزگان،گیلان، بوشهر و چابهار در صورت گزش با پشه، اگر علایم تب، ضعف، بی حالی، خستگی و بدن درد داشتید از سابقه مسافرت و گزش پشه پزشک خود را مطلع کنید.

در صورت مسافرت به استان های هرمزگان،گیلان، بوشهر( عسلویه، جم، کنگان و سیراف) و چابهار پشه آئدس می تواند با وسیله نقلیه شما به سایر نقاط کشور منتقل شود. ضروری است در صورت مشاهده این پشه در وسیله نقلیه خود از اسپری حشره کش جهت از بین بردن این پشه استفاده کنید.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 104545
کلیدواژه